Det er
åbenbart et højtelsket fænomen på MIL at diskutere mesterlære, som det er
beskrevet af Etienne Wenger og Jean Lave. Jeg fik ikke undervisning i
mesterlære på seminariet, det var ikke en del af vores pensum, så det er første
gang jeg hører om det, teoretisk i al fald.
I dette indlæg vil jeg prøve at finde ud af, hvad teorierne om legitim perifer deltagelse, situeret læring og praksisfællesskaber handler om og hvorfor situeret læring er det nye sort når man snakker
om IKT og læring.
Situeret læring
Jean Lave |
Den amerikanske antropolog Jean Lave står som en
central figur inden for begrebet situeret læring. Situeret læring drejer sig om
den kontekst hvori man tilegner sig færdigheder og kompetencer. Hun undersøgte
bl.a. hvordan skrædderlærlinge tilegnede sig de nødvendige kompetencer i
Liberia og hvordan det var nærmest umuligt for amerikanske husmødre at
gennemføre regnestykker, de udførte i praksis i supermarkedet hver eneste dag.
Situeret læring er at indgå i aktiviteter der er sammenligneligt med den
virkelige verden med det mål at forbedre læringsudbyttet ved den indbyggede
motivation der er i, at opgaverne er let genkendelige.
Det vigtige er at lave opgaver og aktiviteter med genkendelig kontekst og med
anvendelse af viden. Konteksten bliver i sidste ende bærer af viden, jf. de
amerikanske husmødre der kunne noget i super-markedet som de ikke kunne
replicere i skriftlig form.
Praksisfællesskaber
Etienne Wenger |
Jean
Lave arbejder sammen med Etienne Wenger, der bidrager med sin teori om
praksisfællesskaber, der er en teori om, hvordan vi lærer i sammenhænge. Praksisfællesskaber
er skabt af mennesker, der er interesseret i det samme og er indstillet på at dele viden og at lære af hinanden.
Tre karakteristikker er afgørende:
- Domæne: Domæne skal forstås som det område, eller felt, som fællesskabet har en fælles interesse i. For at være medlem af praksisfællesskabet skal man være forpligtet til feltet, og netop denne forpligtelse for aktiv deltagelse
- Fælleskab: I domænet er medlemmerne engageret i diskussioner og aktiviteter, i at hjælpe de andre og videndele. Dette kaldes et fællesskab og i fællesskabet opbygges der relationer, der gør det muligt at lære af hinanden, at hjælpe hinanden og
- Praksis: Fællesskabet skal være fælles om en eller anden form for praksis og skal mødes med en vis regelmæssighed for at kunne opbygge den fælles viden om denne praksis. Ofte sker dette i ubemærkethed, som for eksempel når man diskuterer undervisning på lærerværelset i frikvarteret.
Med praksisfællesskab ses læring som en social proces, hvor deltagelse i fællesskabet er et krav.
Legitim perifer
deltagelse
Jean Lave og Etienne Wenger
bruger legitim perifer deltagelse til at beskrive og analysere deltagelsen i et praksisfællesskab. Med begrebet forsøger Lave og Wenger at begrebsliggøre de forskellige positioner man kan have i læringsfællesskaber.
”Legitim perifer
deltagelse”, skiver forfatterne, ”giver os mulighed for at tale om relationerne
mellem nyankomne og veteraner og om aktiviteter, identiteter, artefakter og
videns- og praksisfællesskaber”.
Mesterlære på MIL
Hvis jeg skal prøve at opsummere en søgen efter viden om situeret læring og lærende praksisfællesskaber vil jeg sige, at det ikke kun er på master i IKT og læring at teorien er aktuel. Dette er for mig at se en forlængelse af forståelsen af læring som socialkonstruktivistisk og inddrager de uformelle arenaer, såsom lærerværelset, gårdvagten eller andet, i en læringskontekst. Jeg må indrømme, at dette indlæg har gjort mig klogere på og gjort mig en lille smule forelsket i konceptet med praksisfællesskaber.
Noget godt fører bloggen da med sig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar