mandag den 7. oktober 2013

Studerende og fuldtidsansat lærer bekender


Så er jeg gået i gang med MIL, master i IKT oglæring ved Ålborg universitet. Det er et studie jeg har glædet mig til i godt et år, så man skulle tro jeg var forberedt på mængden af arbejde og hvilken effekt studiet ville have på min fritid og mit arbejdsliv.

Jeg havde efterhånden set i øjnene, at den måde jeg kunne komme til at lære mere og nyt var ved, enten at sige op og læse noget radikalt andet end lærer, eller studere på halv tid samtidig med at jeg gik på arbejde. Valget faldt på MIL. Dels fordi at emnet for studiet er det naturlige næste skridt i forhold til det jeg har beskæftiget mig med i årevis på mit arbejde. Dels for at kunne læse noget jeg synes er vigtigt og spændende, samtidig med at jeg har fuldtidsarbejde med en fuldtidsløn, der gør at jeg kan forblive i mit hus med min familie. Derudover ser jeg MIL som den bedste kobling mellem den virkelighed jeg sidder i, som specialskolelærer og IT vejleder, og det felt jeg gerne vil beskæftige mig med i min professionelle fremtid, IKT.





Forberedelse


Jeg var, inden studiet gik i gang, klar over at det ville blive en meget stor udfordring, så jeg prøvede at forberede mig bedst muligt.

- Jeg læste Lær mere læs mindre af Ragnar Hatlem og fik indkøbt tre farver overstregningstuscher så jeg var klar til at gå i gang. Orange til nøgleord, pink til overskrifter og gul til alt det andet.
- Jeg fik skaffet alle teksterne fra pensumlisten.
- Jeg læste flere forskellige artikler om at være en god studerende, blandt andet om at stå før op om morgenen

Virkelighed


Det, jeg ikke kunne have forberedt mig på, var hvor meget tid det tager og hvor meget jeg nu må sige nej til, for at kunne få det hele til at hænge sammen. Jeg havde ikke overvejet at studiet også ville optage min hjerne og mine refleksioner, når jeg ikke læste, ikke studerede og ikke var i gruppearbejde. 
Jeg har nærmest fået et nyt lag af refleksion på mit arbejdsliv - min måde at arbejde på og på de aktiviteter jeg sætter i gang på mit arbejde.
Studiet har helt sikkert allerede haft effekt på min tilgang til mit arbejde og jeg må sige at jeg ser innovationskompetencer og muligheder for flipped classroom mange steder.

Jeg har åbenbart været sådan én, der altid var til at få med på en idé, eller få til at udføre en opgave. For det er til at mærke hvor meget jeg må sige "NEJ" i år. Det er blevet åbenlyst for mig, at jeg har måttet skære ned på en del af de løse opgaver, der løbende kommer til, for at få tid og overskud til mit studie.


Studiet

Jeg er blevet positivt overrasket over flere ting på MIL, blandt andet studiets fokus på gruppearbejdet. Det betyder, at alt jeg ind til nu har lavet på MIL, har været i en gruppesammenhæng.  Det har helt klart sine meget store forcer og gør studiet til en personlig ting men er også en belastning i forhold til at få ting passet ind i en familiesammenhæng. Det virtuelle gruppearbejde må ligges om aftenen, når madpakkerne er smurt og ungerne er puttet. Og ja, jeg har haft børn, der ikke ville puttes, med i en google hangout. 


At stå før op om morgenen, i mit tilfælde kl. 5, har været en fantastisk oplevelse. Det er en fornøjelse at stå op, lave en kop kaffe og sætte sig og læse litteratur. Efterhånden som morgenen går i gang står resten af huset op, jeg afleverer børn og tager afsted på arbejde med viden om, at jeg allerede har gjort det vigtigste, fået læst lektier og skrevet indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar